Vår=löpsäsong

löpning

Vårsolen värmer fram energi och lusten att knyta på sig löparskorna och ge sig ut efter elljusspåret. Det kan dock vara lite motigt att komma igång efter vinteruppehållet så vi tänkte ge dig lite hjälp på vägen.

Har du inte nyligen köpt nya löparskor så kan det vara en liten energiboost att köpa sig nya fräscha skor för säsongen gör att det känns lite roligare att komma igång. Branschen säger att dina löparskor bör bytas ganska ofta för att gummit i dem försämras med tiden men forskning visar att det inte stämmer utan att det är antal stegen som nöter ut dina skor före åldrat gummi. Ca 200 mil håller en sko för en normalviktig utövare, lite kortare om man är tyngre. Det viktiga när du köper nya skor är att de passar din fot och ditt löpsteg så att du undviker belastningsskador. Detta tipset fungerar även för löparkläder, om du köper något nytt så kan det sporra dig att faktiskt komma igång. Årets trender för löpskorna och löparkläderna som kan inspirera dig till att börja jogga hittar du här. 

Sedan så är det bra att variera sig i träningen, hitta en bra mix mellan att jogga och springa olika intervalltyper, långlöpning och att variera omgivningen du springer i. Intervaller är stärkande eftersom de fort förbättrar din ork och resultat vilket gör att motivationen hålls uppe. Sen kan det vara roligt att träna tillsammans med andra vilket också gör att man är mindre benägen att faktiskt utföra turen på dagen man bestämt eftersom man då vet att det är andra där och väntar. Se om det finns en löpargrupp i din närhet det är socialt och trevligt att springa med andra.

Gillar man tekniska prylar så kan det vara inspirerande att springa med pulsklocka och GPS så att du kan mäta ditt resultat och se hur du förbättras genom statistik. Dessutom kan du med pulsklocka testa att göra ett pass där du ska hålla samma puls hela passet och ett par veckor senare så testar du samma pass och ser hur du utvecklats. Att anmäla sig till ett lopp i slutet av sommaren eller till hösten kan också göra att du får ett mål med din löpning och håller fokus och motivation.

Att skaffa sig ett löpschema är också ett bra sätt att komma igång och veta att man har en lämplig nivå på träning och vila. Det finns många olika scheman ute på nätet men granska dem kritiskt så att de ser ut att passa den nivån och intensiteten du tänkt med din träning. Må bra har tagit fram ett lämpligt nystartprogram som du enkelt kan anpassa till dig och dina förutsättningar.

About admin